Integracja sensoryczna to organizacja wrażeń zmysłowych dokonywana przez mózg w celu wytworzenia reakcji adaptacyjnej na wymagania otoczenia. W tym procesie informacje płynące ze wszystkich zmysłów są przez mózg segregowane, rozpoznawane, interpretowane, łączone ze sobą i kojarzone z wcześniejszymi doświadczeniami. Adekwatna integracja sensoryczna jest podstawą prawidłowego rozwoju dziecka i to od niej są zależne takie procesy jak: koordynacja ruchowa, praksja, percepcja wzrokowa i słuchowa czy mowa. Nasze układy zmysłowe współdziałają ze sobą, wpływając na siebie i pomagając sobie wzajemnie w wykonywaniu zadań związanych z codziennym funkcjonowaniem. Zarówno niewielkie jak i poważne deficyty percepcyjnego układu zmysłowego mogą wpływać niekorzystnie na naukę szkolną, umiejętność zabawy, zdolności ruchowe czy mowę.
Ważniejsze wskazania do terapii:
- nadwrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe i słuchowe
- zbyt mała wrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe i słuchowe
- zbyt wysoki lub zbyt niski poziom aktywności
- problemy z koordynacją
- trudności z koncentracją, impulsywność
- opóźnienia w rozwoju mowy lub zdolności językowych
- opóźnienia w rozwoju zdolności ruchowych (mała i duża motoryka)
- problemy z nauką
- niskie poczucie własnej wartości.
- kłopoty z dobrą organizacją
- kłopoty z zachowaniem
- autyzm
- ADHD
- zespół Downa
- porażenie mózgowe
Przeciwwskazania do terapii:
- świeże urazy wymagające zaopatrzenia medycznego – złamania, zwichnięcia, skręcenia stawów, krwotoki.
Terapeuci Integracji Sensorycznej: mgr Katarzyna Jakubik, mgr Ewelina Stańczak-Radziak, mgr Agnieszka Zielińska, mgr Joanna Adamska, mgr Anna Oleksiak.
Zasady przyjęcia pacjentów na zajęcia terapeutyczne metodą integracji sensorycznej (SI) w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 8 w Warszawie.
W okresie 26 sierpnia – 6 września prowadzimy rekrutację na zajęcia terapii integracji sensorycznej na rok szkolny 2024/2025. Na zajęcia przyjmowane są dzieci posiadające zalecenia do terapii SI zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego w przypadku, gdy placówka (przedszkole/szkola) nie ma możliwości realizacji tego typu zajęć na terenie placowki. Wypełniony wniosek podpisany zarówno przez rodziców jak i dyrektora placówki wraz z kopią orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego należy złożyć w wyżej wymienionym terminie w oddziale poradni przy ul. Kaspijskiej 1A.
O wynikach rekrutacji zostaną Państwo poinformowani telefonicznie. Zajęcia rozpoczną się 9 września.
Informację o ewentualnych wolnych miejscach zamieścimy na stronie placówki po 9 września.
Zespół Terapeutów Integracji Sensorycznej.
Zasady uczestnictwa w zajęciach SI dla Rodziców
Do pobrania:
Wniosek o przyjęcie na zajęcia terapeutyczne metodą integracji sensorycznej
Dokumenty do diagnozy SI